Ayr, Townsville, Mission beach, Mareeba, Cooktown & Port Douglas

17 mei 2018 - Port Douglas, Australië

Dag 45 Ayr;
Vandaag weer verder onderweg naar het noorden, het plan was Townville maar daar hadden we het fut niet voor. In Bowen even gestopt om een lekker vers mango ijsje te eten en om even op de pier te kijken. Je zou daar veel schildpadden zien, wij hebben er 1 gezien. Wel een grote jongen! Door gereden naar Ayr, een camping gezocht. Manouska had nog enorme last van dr zeeziek zijn. Veel water gedronken en smiddags was het eindelijk weg. Smiddags even een wasje gedraaid, alle zwemspullen stinken zo als je in zee hebt gezwommen.
Hier in de buurt is er niet zoveel te doen, een mooie tussenstop om morgen naar Townsville te rijden, hoeven we ook niet zo ver te rijden en hebben we morgen wat aan de dag om daar dingen te gaan regelen voor Magnetic Island en evt een duik voor Arjan.

Dag 46 Townsville;
Smorgens lekker rustig aangedaan want we hoefden niet zover te rijden vandaag. Aangekomen in Townsville zijn we eerst naar de plaatstelijke vvv geweest, ideaal om te weten te komen wat er allemaal te doen is in de buur. We hebben we een heel boekwerk van het reisbureau meegekregen maar de locals weten toch veel meer. Arjan wou eigenlijk een duik maken maar daar vroegen ze zulke fantasie prijzen voor dat hij het toch toch maar niet heeft gedaan. Ze vroegen 250E voor een 2 tanks duik bij een scheepswrak, iets teveel van het goedde.
Lekker een bakje koffie gedronken in het ochtendzonnetje met wat lekkers erbij, tis tenslotte vakantie toch? Heerlijk een eindje gewandeld door Townsville en daarna een camping opgezocht. Hier ons geinstalleerd en bekeken wat we wouden doen. Besloten om naar het zee aquarium te gaan, hier hebben ze een echt groot stuk koraal met alle visjes erom heen. Mooi om te zien, van allerlei mooie visjes en kleuren. Een paar rifhaaien en mega grote vissen die wel 400kg zwaar konden worden. Ook hadden ze een schildpadden nursery, hier vangen ze schildpadden op
die gewond zijn of die rare dingen vertonen. Er waren er nu 2, 1 met teveel lucht in zijn lijf. Dit komt omdat hij plastic in zee aan ziet voor kwallen, zeer kwalijk dus. De andere kwam van een universiteit af en die wouden ze eerst wat laten groeien, daarna taggen om dan deze weer uit te gaan zetten.

Dag 47 Magnetic Island;
Smorgens vroeg alle spullen bij elkaar gezocht omdat we redelijk vroeg de ferry naar Magnetic Island wouden halen om zo wat aan onze dag te hebben. Auto geparkeerd, gewandeld naar de ferry en hoppa de ferry op. Na 25minuten varen aangekomen op het eiland. We hadden bustickets gekocht om het eiland over te gaan, dit was het goedkoopste en makkelijkst om te doen. Voor $7.20 pp heb je een dagkaart en je kan op- en afstappen waar je maar wilt. We zijn eerst uitgestapt bij het Fort, een wandeling van ongeveer 2u. Op Magnetic Island wonen ook een gezonde populatie Koala's.
Na een eindje lopen spotte wij er een, een jong koalaatje, schatje. Heerlijk te snurken in de boom. Verder gelopen en daar spotte we er weer een, dik maal een grotere. Ook in diepe slaap... In totaal al 3 wilde koala's gespotted!! Boven de ruine van het voormalig fort bekeken, mensen die Manouska kennen weten dat zij dit ziet als een stapel stenen van vroeger... Allerlei mooie vergezichten op de foto gezet en weer naar beneden gewandeld. De bus gepakt naar Horseshoebay, een klein kneuterig plaatsje. Vandaag werd die nogal opgeslokt door een rotary club, een en al ons oudere medemens op terras en in de kroegjes. Manouska had wel graag willen paardrijden maar ze hadden geen gevorderde groep vandaag dus dat maar gelaten. De bus weer gepakt en naar Arcacia gepakt, hier de blauwe kookabarra gespot! Gaaf dier met een helblauwe verenpad. Later nog een aantal rockwallabi's gespot, een mama met een joey, so cute. De bus weer gepakt en naar de ferry gegaan, weer terug naar Townsville. Savonds even een wijntje gedronken met een ander NL stel, wat tips ed uitgewisseld voor de reis.

Dag 48 Mission Beach;
Na een trip van ongeveer 200km aangekomen in Mission beach, een kein surfdorpje vol met backpackers. Een dorpje wat erg stil is, nu het geen hoogseizoen is. Een goedkope camping gevonden aan het strand, mooi plekje. Vandaag een rustige dag gehouden, gekeken of Arjan nog kon gaan duiken maar de boot van de duikschool was stuk dus dat werd hem niet. Lekker geluierd en niet veel gedaan.

Dag 49 Mission Beach;
Smorgens een wandeling gemaakt naar een uitzichtpunt en later de dag naar 2 andere kleine plaatsjes gereden, allemaal erg uitgestorven. Dus onze boeken en spullen gepakt en een stranddag gehouden. Heerlijk gechilled.

Dag 50 Mareeba;
Er is er 1 jarig en dat is Manouska! Helaas geen bakker in Mission beach dus onderweg een taartje gekocht om toch Manouska een jarig gevoel te geven. Vanmorgen de boel weer bij mekaar gepakt om verder te toeren naar het noorden. Van andere nederlanders de tip gekregen om via Atherton tablelands te gaan, daar zouden we verschillende watervallen tegenkomen en erg mooie vergezichten. Dat was zekere waar, watervallen erg gaaf, veel water ook terwijl het daar behoorlijk droog is gebleven. De vergezichten leken erg op die van SA, en dat vonden we daar al enorm mooi.  In SA was het gras goudgeel en in de tablelands was alle mooi groen, dat was het enige verschil.
Wel veel km gemaakt vandaag, vandaar ook een kort verslag. In Mareeba aangekomen een camping gevonden, wijntje ingeschonken wat lekkers erbij en genieten van de koude avond. Je merkt toch dat het snachts in de bergen wel kouder is dan aan de kust. Snachts hebben we gewoon weer wat aan moeten trekken omdat het te koud was...

Dag 51 Cooktown;
Wederom een lange rit naar Cooktown, dit is het hoogst gelegen dorpje wat je met een 2wd kunt aandoen. Een dorpje waar Captain Cook voor het eerst Australie heeft aangedaan, in geheel Australie zijn ze trots op hem. Je vind overal gedenkstenen of er zijn dingen naar hem vernoemd. Het is een klein dorpje met een winkelstraat met allemaal oude gebouwen, deze hebben ze ook zo gelaten. Voelt alsof je in een oude western terecht bent gekomen. Het dorpje even rondgestruind, een mooie lookout gevonden zodat we over de zee en het dorp konden kijken. Natuurlijk vele foto's gemaakt.
Savonds lekker wezen uiteten voor Manouska dr verjaardag, in Mareeba zaten we buiten het dorpje. Normaal gesproken koken we zelf evenals de lunch. Een paar keer per week verwennen we onszelf met een lekkere lunch.

Dag 52 Port Douglas;
Onze laatste week Australie.... Manouska wil best graag naar huis, mist de dieren en ons lekkere bedje... De camper word nu ook wel klein, vele spulletjes gekocht dus het word voller maar het gaat ook benauwen. Niet echt een zitplek, alleen ons bed. Beetje mee gehad zeg maar, maar we zijn ons ook enorm bewust dat niet iedereen zo'n reis kan maken dus de klaagmodus gaat weer uit. Vandaag na een lange warme rit aangekomen in het luxe Port Douglas. Soms is het een beetje raar alsje in het wegenboek kijkt, een klein stipje is ineens een grote plaats en een grote stip is 3 huizen en een kroeg
zeg maar. Vreemd... PD was dus een klein stipje en uiteindelijk is het een een chique plaats met een mooie winkelpromenade en een mooie haven. Ook zijn hier vele resorts te vinden, deze hebben we niet veel gezien. Behalve dan op die kleine eilandjes. Een mooie goed gewaardeerde camping gevonden via onze wiki camps app, een app waar we veel gebruik van hebben gemaakt. Hier zie je alles op staan, comments over de campings, prijzen en je kan hem gelijk gebruiken als navigatie naar je camping toe als je wilt. Vanmiddag hebben we het dorpje even verkend en een duik voor Arjan geregeld voor overmorgen.
Overmorgen gaat hij de hele dag lekker duiken, hij is dan een hele dag weg om 3 duiken bij het rif te gaan maken. De weersvoorspellingen voor de aankomende dagen zijn niet zo mooi, we gaan het zien...

Dag 53 Daintree NP;
Vandaag staat Daintree Np op het programma, we wouden een tour doen maar die werd door de nederlandse hostess van de camping afgeraden omdat je zelf ook alles kan doen met de auto. Dus eerst zijn we zout waterkrokodillen gaan spotten, niks gezien natuurlijk maar bij deze organisatie mag je zo vaak terug komnen als je wilt. Je mag pas weg als je een krokodil hebt gezien. We gaan van de week nog een keer die kant op om weer op zoek te gaan. Later de ferry gepakt om de Daintree river over te steken. In Daintree NP heb je ookkans om de cassewary tegen te kmen. Dit is een loopvogel, die
verwant is met de emoe en de struisvogel. Alleen deze zijn gitzwart met een korenblauwe kop. Geen vogel gezien vandaag, niet echt onze wildspotdag zeg maar. Onderweg een ijsje gegeten bij een boomgaard die zelf ijs maakt van de vruchten die op dat moment geoogst worden. Wij hadden kokos, dragonfruit, passievrucht en een australische zaadsmaak, tja raar omschreven maar hier groeit een soort zaad wat naar mokka/walnoot smaakt. Doorgereden naar Cape Tribulation met zijn mooie stranden, helaas was het low tide en wat heiig, latervwerden we ook verast met een enorme regenbui in het regenwoud.
Daintree NP is een regenwoud, ongerepte natuur, een echt oerbos dus. Er wonen wel mensen maar niet bar veel. Omdat we dus een mega regen hadden en het toch al tijd werd om richting de ferry te gaan zijn we dat ook maar gaan doen. Aangekomen op de camping waar het ook bleef regenen snel even gekookt om de rest van de avond verder te chillen met een goed boek.

Dag 54 Port Douglas;
Regen regen en nog eens regen. Arjan is gaan duiken en heeft toch maar een anti zeeziek tabletje genomen omdat het slecht weer was. De zee was ruw en hij was blij dat hij dat had gedaan. Hij heeft 3 mooie duiken gemaakt en vele mooie grote vissen gezien. Manouska daarin tegen heeft de hele dag in de camper gezeten, tussendoor de wa even gedaan. Het kwam met bakken de lucht uit en het blijft de komende dag ook nog zo zeggen ze... Jammer want in Nederland is het super mooi weer.... Morgen maar weer verder kijken...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Victor Angelier:
    17 mei 2018
    Kick ass! Wat mooi zeg. Zit iedere keer al te kijken naar die fotos. Super gaaf! Zou er gaan morgen nog heen willen!