Bundeberg, Town of 1770, Emu park, Yeppoon, Mackay & Eungella NP

3 mei 2018 - Mackay, Australië

Dag 35 Bundeberg;
Het plan was om vanaf Hervey bay, dat is de camping waar we afgelopen nacht hebben overnacht, om naar Gladstone te rijden. Onderweg kwamen we langs het plaatsje Bundeberg, daar was een grote jaarmarkt en s'avonds zou er een rodeo zijn. De grootste uit de regio. Voordat wij naar Australie vertrokken hadden wij al eens een tip gekregen om bij een rodeo te gaan kijken in Lang lang, bij Melbourne in de buurt. Toen we daar langs reden was er geen rodeo...  Manouska had al eens tegen Arjan gezegd dat als er een rodeo in de buurt was dat ze daar eens wou gaan kijken. Dus hoppa plannen omgegooid, camping gezocht in Bundeberg, kaartjes gekocht voor de rodeo. Smiddags hebben we de jaarmarkt bezocht, een jaarmarkt met alle nieuwe snufjes op agrarisch gebied. Nog leuke informatie gehad over de Flying Docters, carriere switch??
Even geluierd bij de camping, wasje gedraaid en ons klaar gemaakt voor onze 1e rodeo. De avond begon met de plaatselijke rijvereniging die de barrelraces verzorgde. Je mag lid zijn van die vereniging als je binnnen de regio woont... Regio betekend in een schaal van 100km... Over 100km rij je zo 1,5uur. Nou even naar de dressuur/spring les s'avonds is een hele onderneming... Zitten wij te zeuren dat onze kring NOG groot is hahah Die barrelraces, is een wedstrijd dat je om 3 tonnen heen moet rijden en zo snel mogelijk, gaat hard.... Die paarden zijn daarvoor gefokt en zijn mega snel. Leuke show om te zien en het publiek gaat helemaal uit zn dak. Daarna kwam de 1e ronde bullriding, iets wat Manouska helemaal gaaf vond. Ze begonnen met de youngsters, klein mannekes van maximaal 12jaar die ook op een stier(tje) gaan zitten en zich eraf laten bokken.
Kleine showmasters zijn het, ze donderen eraf en staan op en jutten het publiek nog even op. Super leuk om te zien. Toen kwamen de jong volwassen, die hebben dan ook weer wat ouderen stieren. De youngsters hebben kleine stiertjes van ongeveer een half jaar oud ofzo. Ook deze mannen werden er proffesioneel afgebokt door de stieren. Na deze rond kwamen de volwassen mannen, het zijn alleen mannen die dit doen, iets met mannelijkheid tonen???
Ze kunnen er veel geld mee verdienen maar het is ook erg gevaarlijk, jeutje wat een dikke grote stieren.. Deze competitie ging over de staat Queensland een regionale competitie. Daarna zal het wel landelijk worden ofzo. Je verdiend er punten mee om je te qualifiseren. Nou deze mannen vlogen er in alle verschillende salto's vanaf. Je moet een bepaalde tijd blijven zitten, 8 seconden oid. De ambulance moest nog een aantal keer uitrukken, deze stond al bij het evenement, omdat er een paar een vervelende smak hadden gemaakt en de andere een schop had gekregen. Kortom een leuke avond vol met testosteron, vette hap en bier.

Dag 36 Town of 1770;
Na ons rodeo avontuur in Bunderberg weer op tour. Vandaag gaat de reis naar town of 1770. Eigenlijk heette het anders maar omdat Captain Cook in 1770 hier aan land kwam hebben ze de plaats naam veranderd in town of 1770. Een kleine wandeling gemaakt naar mooie uitzichtpunten en smiddags een strandmiddag gehouden. lekker op t strand gelegen, er was niemand. Een super groot mooi strand voor ons alleen.

Dag 37 Emu Park;
De tip van Emu park hadden we gekregen van Canadezen die we hebben leren kennen tijdens de FI tour. Je zou vanaf hier het water in kunnen lopen om mooie vissen te spotten. Alleen hadden die canadezen niet verteld dat dit vanaf een eiland is... Handig.. Een lekkere rustige dag vandaag, verslag bijtypen en foto's voor het verslag uitzoeken. Vanmiddag hebben we de ferry voor morgen geboekt om naar het eiland te gaan waar het zuidelijkste gedeelte van the great barrier reef begint. We gaan daar lekker snorkelen.

Dag 38 Yeppoon;
Nadat de wekker ons had gewekt hebben we ons als een speer aangekleed, camper ingepakt om naar Marina Bay Harbour te rijden. Vanaf hier zou de ferry vertrekken naar Great Keppel Island. We hebben eerst nog even een kopje koffie gedronken in de haven voordat we vertrokken. Arjan was even naar de wc toen er een vogel elke keer op de tafel sprong, had hem al een aantal keer weggejaagd maar meneer of mevrouw bleef terugkomen. Ik lette even niet op en hoppa weg suikerzakje. Zo ging hij elke tafel af om er een te pikken... Donderstraal en zo gehaaid... Eenmaal op de boot werden we gewaarschuwd dat het wel een beetje bumpy kon zijn. Nou dat was het zeker... We deinden goed op de golven en zo af en toe kregen we een enorme plens water over ons heen... Ach het was mooi weer, droogt wel weer. Aangekomen, na 40minuten varen, op Great Keppel Island. Een klein eilandje met 2 resorts en verder niks. We hadden begrepen dat je op monkey beach goed kon snorkelen, alleen dat was 45 minuten lopen, ach we hebben genoeg afgelopen weken getraind dus dat konden wij. Na 45 minuten wandelen kwamen we aan op een adembenemend strand, op dat moment waren wij  helemaal alleen. De tassen neergezet en Arjan wou richting het rif om te gaan kijken of het mooi was. Het werd low tide en het rif was best nog een eindje weg. De mensen die Manouska kennen weten dat zij niet zo'n fan van water is dus Arjan moet altijd eerst even gaan hahah. Arjan heeft zn hart weer op kunnen halen met een hoop gekleurde vissen en verschillende roggen. Uiteindelijk besloten dat het rif voor Manouska te ver weg was.
Manouska was alvast terug gelopen naar de tassen en ontdekte dat een van de ritsen open was, huh we waren toch alleen?? Er was aan Arjans zijn boek geknabbeld, Manouska dr e-reader was beschadigd en er lag poep oid in de tas. Nou geen aandacht aangeschonken totdat we gingen lunchen. Manouska had smorgens eieren gekookt, Arjan had broodjes gesmeerd ed ed. Totdat Arjan vroeg waar zijn de eieren... No toen kwamen we erachter dat die weg waren, we vonden het plastic zakje terug met een ander zakje eraan waar Manouska wat zout in had gedaan. Rotvogels hahah, die had dus die rits open gedaan ed. Nou ja dan maar geen eitje... Uiteindelijk zijn we ook nog even naar het andere strand gelopen, daar hebben we even mooi gesnorkeld en Arjan heeft er zijn haai gespot; Epaulethaai. Aan het eind van de dag de ferry weer terug genomen naar het vaste land, camping gezocht en verder niks meer gedaan die avond. Knollen waren op.

Dag 39 Mackay;
Vandaag een lange rit voor de boeg, ruim 300km. In Australie mag je op vele snelwegen niet harder dag 100 of 110km/u. Dus met ruim 300km te rijden op een dag  doe je daar ruim 5u over. Vandaag waren er ook nog eens een hoop roadwork op de weg, dus sommige stukken mochten we niet harder dan 40km/u. Schoot niet echt op. Ook de omgeving was niet bijzonder, vele rietsuikerplantages, wel mooi groen maar saai. Uiteindelijk laat in de middag aangekomen in Mackay. Even langs de vvv voor informatie over Eungella NP, daar zou een grote populatie vogelbekdieren zijn. Deze dieren hebben we nog niet gezien. Verder hebben we alle echt Australische dieren al in het wild gezien behalve het vogelbekdier.

Dag 40 Eungella NP;
Omdat de mevrouw van de vvv ons vertelde dat de vogelbekdieren vooral smorgens vroeg, vanaf zonsopgang tot ong 8u en vanaf einde van de middag tot zonsondergang, aktief waren moesten we die rotwekker weer zetten. 6 u om precies te zijn. Om 6u ging dat vervelende ding, we hebben de boel ingepakt en zijn gelijk gaan rijden. We moesten nog ruim een uur tuffen met ons campertje.
We waren er om 7.45u. Nou snel die rivier opgezocht waar ze zouden wonen, ja hoor gelijk spotte we hem. Manouska had gedacht dat ze wel groter zouden zijn... Nou ze zijn maximaal 50cm lang, niet groot dus. Ze zien er erg komisch uit met hun platte snuit en het gedrag van een otter. Ze duiken op dezelfde manier weg om hun eten te vinden, echt schattig. Even een kopje koffie gedronken in het winkeltje met een overheerlijke lemoncheesecake pie, echt zalig! Nog even een kleine wandeling gemaakt en toen spotte we nog 2 vogelbekdiertjes. Op de terug weg zijn we nog langs een paar uitzichtpunten gereden, Broken river lag aan de andere kant van de bergkam en vanmorgen was alles mistig. Toen we dus later op de dag er naar toe reden was het helemaal open getrokken, fenomenaal gaaf uitzicht!
Op de heenweg hadden we de plaatselijke ambulancedienst al gespot, op de terug weg hebben we daar even aangebeld en verteld dat we Nederlandse collega's zijn. Of we even mochten kijken bij hun auto ed. Tuurlijk mocht dat, uiteindelijk hebben we daar 1,5u staan kletsen. Over vanalles en nog wat. Dit vertellen we wel als we weer aan het werk gaan. Hilarische verhalen, waar wij misschien nog wat van kunnen leren. Ook hun lopen tegen dezelfde problemen aan als ons,
fijn om te horen dat dat wereld wijd dus is. We geven 1 tipje waar we het over hebben gehad; Uberlance... nou denken daar maar eens over na.
Verder smiddags nog even een wasje gedraaid, dit hoort er gewoon bij, helaas. Morgen gaan we naar Arlie beach, kijken of we een cruise over de Whitsundays kunnen gaan maken ed.

1. Willy Everts:
    7 mei 2018
    Jullie zien en beleven veel,het wordt afkicken straks. Vele bekende plaatsen komen voorbij,in gedachten reizen we met jullie mee. Geniet er nog maar even van. Lieve groetjes