Van Milang tot Hamilton, via Cape Jaffa

1 april 2018 - Hamilton, Australië

Dag 6 Milang
Deze morgen alles ingepakt, uitgecheckt en gaan met die banaan. Via de kust naar Glenelg gereden, een mooi touristisch wijkje van Adelaide. Om door te rijden naar het wijngebied Mc Laren Vale, alleen maar wijnranken. Daar leeft het stadje vast van. Onderweg even gestopt om een paar mooie foto's te maken van dit bergachtig gebied vol met wijnranken. We hadden de camper aan de weg geparkeerd, werd Arjan aangesproken door een meneer. Waar wij vandaan kwamen ed en dat we wel foto's mochten maken vanuit zijn tuin omdat je dan nog mooiere foto's kon maken. We moesten 3x rechts en daar stond hij ons dan op te wachten. Ze hadden vrienden in Zwartsluis wonen en vinden Nederlanders erg leuke mensen. Daar hebben we uiteindelijk 1,5u op de koffie gezeten. Hij en zijn Tjechische vrouw woonden daar al heel lang en genoten nog elke dag van hun mooie tuin met als uitzicht die mooie wijnranken op de berg.
In Victor Harbour zijn we eerst naar de The Bluff, een berg aan de andere kant van het stadje, gereden, daar een broodjes gesmeerd met als uitzicht een zeer gave baai. Daar naar boven gelopen om van het uitzicht te genieten. Vroeger
werden de geschoten walvissen daar aan wal gehaald, nu gelukkig mogen ze niet meer jagen op deze imposante dieren! Nu gebruiken ze deze berg om juist walvissen te spotten, van mei tot oktober zijn er hier vele te vinden. De camper aan de andere kant van het stadje geparkeerd om daar naar een eilandje in de zee te lopen via een oude houten brug, Granite eiland. Hier leeft een kolonie pinguins en er zijn uitkijkposten om dolfijnen en walvissen te zien. Niks gezien natuurlijk! Heerlijk roomijsje gegeten met verse aardbeien en slagroom, jummie! Vanuit daar zijn we verder gereden naar Goolwa, een klein havenplaatsje. Daar hebben we wat booschapjes gedaan voor het avond eten. We wouden doorijden naar Wellington, maar dat was zeker nog 60km. We reden langs een klein plaatsje Milang en zagen daar een camping, toch besloten om hier te vragen of ze hier een plekje vrij hadden. Dit omdat wij het er niet op durfde te gokken dat er in Wellington plek was en het was tenslotte al half 5. Hier was plaats, het allerlaatste plekje zonder stroom. Niet erg want onze camper kan 3 dagen zonder stroom omdat hij zichzelf weer oplaad als we rijden. Een hele kleine camping aan het water met hele lieve maar bijzondere eigenaren, who care's wij hebben een plek om te staan en te douchen voor ongeveer 11 euro.
Vanavond zouden we opgebakken aardappeltjes met sla en kip eten. Niks geks zou je denken.. Wel als je geen pan of braadpan kan vinden in je keukentje. Blijkt nou, nadat we gisteren hebben afgewassen dat de pannen in de stoel
zijn blijven staan; vergeten op te ruimen. Die waren dus geleend door iemand anders maar niet teruggebracht... Nou daar sta je dan in je mega grote keuken zonder pannen. Hier een braadpan geleend en zo hebben we toch
nog warm kunnen eten ipv het alternatief brood...
Morgen dus maar weer shoppen voor een steelpannetje en een braadpan. Na deze blamage hebben we de route voor morgen uitgestippeld. Deze word van Milang- Wellington- Meningie en proberen Kingston SE te gaan halen. Goodnight you all!!

Dag 6 Cape Jaffa
Vanuit Milang zijn we naar Wellington gereden, een mooie route door de binnenlanden, geen snelweg genomen dit keer. Daar met de ferry de Murray river overgestoken om naar Meningie te rijden. In Meningie hebben we een nieuwe
pan en braadpan gekocht omdat iemand anders er nu mee kookt moesten wij wat anders hebben... Nadat we Meningie voorbij zijn gereden, reden wij het Cooring NP binnen in richting van Kingston SE. Coorong NP is een park voor vogelliefhebbers en vormen met zandduinen een barriere voor het vaste land. Vele mooie vergezichten hebben we gezien en natuurlijk vele foto's van gemaakt.
Uiteindelijk zijn we na een lange rit van ruim 280km aan gekomen in Cape Jaffa; een kleine vissersplaats aan zee. Hier hebben we overnacht op een gezellige kleine camping. Natuurlijk de route voor morgen uitgestippeld, deze gaat van
Cape Jaffa- Robe- Mt Gambier- Casterton- Hamilton.

Dag 7 Hamilton
Vanmorgen alle spullen opgeruimd en gereed gemaakt voor vertrek. Vele plaatsen zijn bijna spooksteden, dit omdat het nu paasweekend is en vele mensen erop uit trekken. In Robe was er ook vrij weing te doen.
Elke dag telt Manouska hoeveel kangaroo's we al hebben gezien, nou we houden ermee op... We hebben ongeveer 8 levende gezien maar het aantal wat dood langs de weg ligt is aanzienlijk veel. Ze zijn dan best groot, je kan ze vergelijken met
een wild zijn. Dit zijn dan nog de gewone kangaroo's. We houden dus maar op met tellen en hopen er geen een voor de auto te krijgen, wij hebben tenslotte geen bull bar of skippybar.. ..
Aangekomen in Mount Gambier zijn we op zoek gegaan naar het kratermeer van de uitgedoofde vulkaan, Blue Lake. Van de 4 kratermeren zijn er nog 2 vol met helder blauw water, de andere 2 zijn opgedroogd. Mooi om te zien, zo helder, zo mooi blauw en we hadden er prachtig weer bij. Nadat we daar hebben rondgewandeld zijn we naar een sinkhole gereden, in Mt Gambier zijn vele sinkholen te vinden maar deze hebben ze helemaal omgetoverd tot een soort stadstuin. Erg bijzonder, zo groot en zo diep.
Vanuit Mt Gambier stuitte we op een springwedstrijd, Easter show competition, daar moesten we natuurlijk even kijken. Jeetje wat een vrachtwagens, maar deze ruiters moeten ook vele km maken om te kunnen starten op een springwedstrijd. Ze rijden de hele staat door om ergens mee te doen. Vanuit Mt Gambier zijn we nog door vele slaapstadjes gereden totdat we in Hamilton eindigden voor vandaag. We hebben een camping opgezocht aan een riviertje waar vogelbekdieren (Platypus) in leven, natuurlijk even een wandeling gemaakt maar geen aangetroffen. Nu weer schoon gedouchd, zittend in ons campertje, dit verhaal te typen en de route voor morgen door te spreken. We hoeven niet ver, we rijden morgen tot Halls Cap; dat is het hart van de Grampians National Park. We willen daar
een paar mooie hike tochten gaan maken voordat we richting Warnambool rijden om te beginnen aan de Great Ocean road.

1. Stella:
    2 april 2018
    Alle beestjes spelen toch geen verstoppertje voor jullie?!😉 Gelukkig is het land groot en zul je ze hopelijk ergens anders nog wel zien. Zolang de skippies maar wel voor jullie aan de kant gaan...
  2. Willy Everts:
    2 april 2018
    Lieve Arjan en Manouska,fijn dat jullie ons op deze manier op de hoogte houden. Wat leuk is dat he?spontaan vreemde mensen ontmoeten die je dan nog leuke uitzicht punten laten zien waar je dan nog een poos mee praat. Veel plezier nog,dikke knuffel allebei. Groetjes ma.
  3. Ger:
    17 april 2018
    Arjan, pas op dat je niet je imitatie van een koekepan doet, voor je het weet ........ hihihi