Sale, Lake Entrance, Eden, Batemans Bay, Jervis Bay & Blue Mountains

17 april 2018 - Lake Entrance, Australië

Dag 14 Sale;
Gisteravond hadden we snel geluk, 2 wombats op het wandelpad, wat een schattige diertjes. Ze lijken echt echt op een grote cavia.
Vandaag hadden we bedacht om naar Lake Entrance te rijden maar dat werd hem niet. We hadden allebij behoefte aan een middag niks doen en de was moest ook een keer gedaan worden. Dus we zijn naar Sale gereden, Lake Entrance was toch tever in kilometers. In Sale hebben we een rustige camping gevonden en gelijk 2 wasmachines was aangezet. Deze hebben lekker gerdoogd in het zonnetje aan de waslijn en wij hebben lekker in het zonnetje gezeten met een fijn boek. Smiddags hebben we toch nog even onze sportkleding aangetrokken om een stuk te gaan hardlopen door de wetlands. Daar hebben we een mooi rondje gelopen, later de was weer opgevouwen en van de avond genoten. Morgen gaan we naar lake Entrance!

Dag 15 Lake Entrance;
Een mooie route naar Lake Entrance! Daar aangekomen hebben we even gewinkeld bij de Aldi. Even de voorraad weer aanvullen. Bij de plaatselijke vvv een hoop informatie opgehaald wat we daar allemaal konden doen. Uiteindelijk hebben we gekozen om met een boottour mee te gaan. Deze laat je alle mooie plekjes op het meer zien waar je met de auto niet kan komen.
Om 13u moesten we bij de pier zijn om aan boord te gaan, we hadden mooie plekjes voorop de boeg weten te bemachtigen, heerlijk in het zonnetje. Een mooie tocht tussen de eilanden door, zeeleeuwen gezien op de zeeleeuwen rots, heel veel zwarte zwamen en vele andere mooie watervogels. Ook een zeearend gespot bij zijn nest. De jongen waren uitgevlogen maar elk jaar broeden hier verschillende paren. Een heerlijk middag vullend  programmma waar we genoten hebben van de mooie vergezichten en weer. Savonds hebben we een poging gedaan om de kip op de bbq te bakken maar dat ding werd niet warm dan maar weer in het pannetje.
De route voor morgen word naar Eden.

Dag 16 Eden;
Vandaag in Eden aangekomen via een lange rit door de bossen. Vele verschillende wouden gezien, eucalytus bossen en het regenwoud. Deze is dik begroeid en met allerlei verschillende tinten groen, erg mooi gezicht als de zon erop schijnt.
Het is een warme dag vandaag, vandaag hebben we de staat Victoria verlaten en zijn we New South Wales ingereden, ons campertje is bijna weer thuis hahah.
Het weer is hier eigenlijk heel steady, smorgens is het wat fris en rond 10u is het hier rond de 23-25graden. sMiddags tegen het einde van de dag begint het af te koelen naar een graad of 20, savonds is het rond 18u donker. Over het algemeen mogen we niet klagen.
Vandaag kwamen we een heleboel oldtimers tegen op de highway, super gaaf gezicht, dat die dingen nog rijden! Toen we smiddags even en broodje gingen halen bij een bakker ergens stonden er 3 op de parkeerplaats, even gespiekt natuurlijk. Zo mooi en gaaf uitziende wagens!
Deze glommen meer dan mijn eigen toet hahah. In Eden aangekomen hebben we een leuke camping gevonden aan een meer en aan de andere kant was de zee. Het waaide best vandaag en de zee was dan ook best ruw, mooi gezicht zo tegen die rotsen aan. Smiddags zijn we naar het Killer whale museum geweest, hier in Eden werd vroeger veel gejaagd op walvissen, dat deden ze samen met de orca's. In deze baai komen in australische wintertijd nog geregeld orca's in de baai.
Ze volgen deze orca's dan op de voet en weten precies wan welke groepen ze komen en behoren. Aan het eind van middag heerlijk een fles rose opengetrokken en een fijn boek erbij gepakt, het blijft vakantie natuurlijk!

Dag 17 Batemans Bay;
Via de touristische route en een stukje highway zijn we naar Batesman Bay gereden. Een mooie route, klinkt saai voor jullie als jullie dit lezen maar we kunnen er geen naar woord over schrijven. Alle routes die we rijden zijn erg mooi, groene bossen, mooie farms, leuke dorpjes, ruge kustlijn ed ed. Het is gewoon een mooi land met vele gezichten. Sommige dorpjes zijn net spookstadjes anders super modern en ook sommigge stadjes zien eruit alsof je door de jaren 40 doorrijdt. Vandaag ook zo'n schattig dorpje aangedaan; Tilda. Een dorpje dat nog helemaal in takt is met oude huisjes, winkeltjes ed. Wel touristisch maar bijzonder mooi om te zien. Als we mooie dingen zien onderweg hupsen we er even uit en maken foto's vandaar dat soms een route die we bedacht hebben iets langer duurt dan gepland, ach we hebben de tijd aan onszelf. Morgen rijden we door naar Jervis Bay NP, Arjan wil kijken of hij daar  nog een mooie duik kan gaan maken. Zo komen we langzamerhand richting Sydney, daar hebben we plannen genoeg om te gaan doen! Zin in!!

Dag 18 Jervis Bay NP;
Vandaag weinig gedaan, een strand middag op het witste strand van de wereld zeiden ze bij de plaatstelijke vvv. Een beetje bijkleuren hoort ook bij vakantie houden toch? Hoe verder we richting het noorden komen hoe warmer het word, vandaag tikten we de 30 graden aan, heerlijk zeebries erbij en genieten! s'avonds hebben we onszelf getrakteerd op een heerlijk etentje bij de Stonegrill in de stad. Daar hebben we heerlijk een black angus steak gegeten die we zelf nog moesten klaarmaken op een hete steen. Erg lekker en mals. Het grappige is, is dat veel horeca in Australie geen drank vergunning hebben, je kan dan even gekoelde wijn of bier halen bij de plaatselijk slijter of je neemt het zelf mee naar het restaurant.
Na een lekkere avondwandeling de camper weer opgezocht om daar te relaxen met een fijn boek. Voor morgen hebben de de route omgedraaid, we gaan eerst naar de Blue Mountains ipv Sydney, we hebben een camping gevonden in het noordelijke gedeelte van Sydney, daar is het makkelijker vanaf de BM aan te rijden maar ook makkelijk om vanuit daar te vertrekken naar het noorden.

Dag 19 The Blue Mountains NP;
Er stond een lange rit op de agenda vandaag, ruim 325km en daar doe je a gauw 4-4.5u over. Hoeverder we richting Wollongong kwamen hoe warmer het werd. We tikten de 36graden aan vandaag, echt enorm warm, nu snappen we ook dat vele Sydneyers naar de BM gaan, daar is het wel veel cooler. Door de wind die waait zakt de temperatuur naar een graad of 26. Wij waren vandaag om 14u in de BM, we zijn naar Katoomba gereden omdat daar vele must sees zijn en dat daar de huke tochten beginnen.
Het was er echt super druk, de meneer van de plaatselijke vvv vond dat denken wij ook, jeetje wat was hij kort van stof en hij wuifde ons nog net niet weg... Alvast wat must sees bekeken en wat uitzichtpunten opgezocht, morgen willen we nog ergens een tocht gaan wandelen voordat we naar Sydney rijden, dat is ongeveer een uur. Nu chillen en niks doen, het is tenslotte vakantie!

1. Brenda:
    17 april 2018
    Geweldig leuk jullie reisverlagen! Mooie foto's...gaaf Hoor! Heel veel plezier nog! Groetjes van de buurtjes
  2. Ger:
    17 april 2018
    Klinkt weer heel relaxed en lekker vakantie houden.
  3. Jacqueline Mouris:
    20 april 2018
    Leuk om jullie avontuur mee te beleven. Prachtige foto's!
  4. Wijnand:
    15 mei 2018
    He amicen. Met een strak uurtje lezen zat ik al behoorlijk in jullie avontuur. Prachtig hoor, echt een mooi land. Nog fijne dagen daar.